Σάββατο, 2 Μαΐου 2020

Η ξύλινη κάμερα


Μια τρυφερή ταινία ενηλικίωσης από το Νεανικό Πλάνο στις μέρες της καραντίνας για τον κορωναϊό.

Λίγο μετά το τέλος του απαρτχαίντ δυο έφηβοι παίζουν δίπλα στις γραμμές του τραίνου. Το πτώμα ενός άντρα πέφτει από ένα βαγόνι. Βρίσκουν επάνω του ένα πιστόλι και μια βιντεοκάμερα. Ο Sipho (Innocent Msimango) παίρνει το πιστόλι και ο Madiba (Junior Singo) παίρνει την βιντεοκάμερα. Αυτή τους η επιλογή θα σφραγίσει την ζωή τους.

Με την κινηματογραφική αφήγηση να διακόπτεται από τα ερασιτεχνικά και άκρως πειραματικά, ντοκιμαντερίστικα πλάνα της καμουφλαρισμένης κάμερας στα χέρια του πρωταγωνιστή, ο νοτιοαφρικανός σκηνοθέτης Ntshaveni Wa Luruli επιλέγει με αυτόν τον τρόπο να μεταφέρει με ρεαλιστικό τρόπο την ιστορία της επόμενης ημέρας για την μεγάλη αυτή αφρικανική χώρα. Τα πλάνα του Ntshaveni Wa Luruli δια χειρός …  Madiba, αποσπασματικά, αφηρημένα, αλλά ταυτόχρονα διεισδυτικά και αποκαλυπτικά, παρουσιάζουν τα δυο πρόσωπα της Νότιας Αφρικής και την εκ των πραγμάτων ανάμιξή τους.

Η φιλία, τα πρώτα ερωτικά ξυπνήματα των πρωταγωνιστών, η παιδική αφέλεια, έρχονται να αντιπαρατεθούν με τις βαθιά ριζωμένες φυλετικές και κοινωνικές διακρίσεις. Η κοινωνική ωριμότητα, το ξεπέρασμα των προκαταλήψεων δεν έχει να κάνει ούτε με το χρώμα του δέρματος, ούτε με τα πλούτη, ούτε φυσικά με την ηλικία. Η μουσική, το βιολοντσέλο στα χέρια της Estelle (Dana de Agrella), ο κινηματογράφος, η κάμερα, στα χέρια του Madiba, η τέχνη, γίνεται το όχημα που θα οδηγήσει τους ανθρώπους στην επόμενη μέρα. Είναι τα πραγματικά όπλα για την αλλαγή νοοτροπίας και συμπεριφορών.

Ένα φινάλε ανατρεπτικό, έρχεται να αποκαταστήσει την αλήθεια. Θύτες και θύματα μπλεγμένοι στην αδυσώπητη καταστροφική μανία της παραδοσιακής κοινωνικής ανισότητας.

Δεν υπάρχουν σχόλια: